Tilpasset opplæring – ideal og virkelighet
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2602008Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Tilpasset opplæring er et vektet begrep i dagens norske skole. Denne studien søker å belyse hvordan lærere forstår og operasjonaliserer begrepet i praksis. Dette sees i tråd med føringer for prinsippet i gjeldende rammeverk, teoretiske tilnærminger til begrepet samt tidligere forskning. Oppgaven viser at det er forskjeller i hvordan lærere forstår og praktiserer begrepet. Samtidig kan funnene i denne oppgaven vise til en vekting av et individuelt fokus i operasjonaliseringen av tilpasset opplæring. I tillegg viser oppgaven til at begrepets kompleksitet og eksisterende rammefaktorer i skolen kan medføre at begrepet vanskelig lar seg omsette i en gunstig tilpasset opplæring for alle elever.
Beskrivelse
Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett Grunnskolelærer 5-10 10.05.19