Show simple item record

dc.contributor.authorOlsen, Annika
dc.date.accessioned2019-02-19T09:32:47Z
dc.date.available2019-02-19T09:32:47Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2586145
dc.description.abstractI mitt masterarbeid har jeg undersøkt styrker, svakheter, muligheter og trusler i et samarbeid mellom lærere og musikere på en skole som deltar i innovasjonsprosjektet «Skole og konsert – fra formidling til dialog» (DiSko). DiSko ønsker å utvikle dialogbaserte skolekonserter og ønsker å svare på problemstillingen Hvordan kan dialogorienterte konsertpraksiser utformes og utvikles på en slik måte at de lettere kan integreres meningsfullt og profesjonelt i skolers daglige virksomhet, og hvordan kan skoler legge til rette for at en slik integrering kan finne sted i arbeid med læring og dannelse? (Holdhus & Espeland, 2016, p. 3) Prosjektet har som mål at partnerskapet mellom kunst- og skolesiden kan skape eierskap hos alle involverte. Prosjektet stiller seg derfor kritisk til at skolekonserter er preget av å være verkorienterte. Til min oppgave søker jeg å svare på problemstillingen: Hvordan opplever en deltakende observatør styrker, svakheter, muligheter og trusler i et samarbeid mellom musikere og lærere i et innovasjonsprosjekt på en skole? I løpet av høsten 2017 har jeg vært deltakende observatør på en skole på Vestlandet, hvor jeg også har sett på meg selv som en musiker i prosjektet. Gjennom kvalitativ metode har jeg innhentet mitt datamateriale gjennom observasjon og intervju. Datamaterialet har blitt delt inn i kategorier som har blitt analysert gjennom en SWOT-analyse, hvor jeg har sett på styrker, svakheter, muligheter og trusler. Kategoriene jeg har analysert er • Relasjon • Rolle • Ressurs • Prosess Det teoretiske rammeverket i denne studien baserer seg på et hermeneutisk vitenskapsperspektiv, og teorier om profesjonelt arbeid i grensesoner og tidligere forskning på feltet. Jeg har primært anvendt Ruth Jensen (2018) og hennes «Profesjonelt arbeid i grensesoner – Skoleforbedring på tvers av virksomheter», hvor hun er inspirert av Yrjö Engeström (1987; 2001), Sanne F. Akkerman og Arthur Bakker (2011). I korte trekk viser hovedfunnene fra SWOT-analysen at det var; uklare rolleforståelser mellom lærerne og musikerne, mangel på ressurser innenfor skolen, lærere som misforstod deres oppgave i prosjektet og musikere som tok for mye av ansvaret med tanke på undervisning og planlegging. Jeg har tro på at denne studien kan gi et interessant bidrag til DiSko-prosjektet for å finne bedre løsninger på hvordan aktørene kan samarbeide og planlegge med hverandre gjennom prosessen. Prosjektet kan også være relevant for andre musikere og lærere som enten deltar i DiSko-prosjektet, eller lignende prosjekter.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen på Vestlandetnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleÅ «krysse» grensesoner: Et samarbeid mellom virksomhetene skole og kunstnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeMACREL-OPGnb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal