«… gikk ut i praksis som en ny og bedre utgave av meg selv». Studenterfaringer med en fagovergripende temauke om danning i grunnskolelærerutdanningene.
Journal article, Peer reviewed
Published version
View/ Open
Date
2018Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Madsen, T. G., & Risøy, B. K. (2018). «… gikk ut i praksis som en ny og bedre utgave av meg selv»: Studenterfaringer med en fagovergripende temauke om danning i grunnskolelærerutdanningene. Uniped, 41, 412-424. 10.18261/issn.1893-8981-2018-04-04Abstract
I denne artikkelen vil vi presentere og diskutere hvordan vi ved Høgskolen i Bergen (HiB) har arbeidet med studentenes danning i andre året av grunnskolelærerutdanningene (GLU). Betydningen av studentenes profesjonelle danning blir fremhevet i forskrifter og stortingsmeldinger, samtidig som studentene i liten eller ingen grad opplever at dette er et eksplisitt tema i undervisningen. Denne teksten er et bidrag i diskusjonen om hvordan vi kan konkretisere arbeidet med danning i GLU. Teksten vil argumentere for et danningsperspektiv i lærerutdanningen som er åpent og dynamisk og som bygger på at profesjonelle prosesser utvikles gjennom begrepsutvikling, handling og refleksjon.
Vår overordnede problemstilling har vært: På hvilken måte kan en temauke om menneskerettigheter og demokratisk medborgerskap bidra til å utvikle studentenes forståelse av begrepet danning og egen danningsprosess? HiB har i 6 år gjennomført «Danningsuker» for samtlige 2. klassestudenter i GLU. Problemstillingen i denne teksten blir diskutert på bakgrunn av studentevalueringer og fokusgruppeintervju fra Danningsuken 2016.
Forfatterne har på ulike måter vært involvert i og hatt ansvar for uken. In this article, we will present and discuss how we have worked with the students’ formation in the second year of teacher education at NNN. The importance of the students’ professional formation is highlighted in regulations and official policy-documents, even though the students have barely experienced that this is an explicit theme in their education. This text is a contribution to the discussion regarding how we can concretize the work with student formation in teacher education. The text will argue for a formation-perspective in teacher education which is open and dynamic and builds on the idea that professional processes develop through concept-awareness, actions and reflections. Our main research question has been: How can a thematic week about human rights and democratic citizenship contribute to the understanding of the concept “formation” and the students’ professional formation processes? NNN has arranged “Formation Weeks” since 2010 for all second-year students on the campus. Our research question in this text is discussed on the basis of student-evaluations and focus-group interviews from “The Formation Week 2016”.
The authors have in different ways been involved in and been responsible for arranging “The Formation Week”.