Show simple item record

dc.contributor.authorChristensen, Niclas André Bødtker
dc.date.accessioned2018-12-03T07:55:59Z
dc.date.available2018-12-03T07:55:59Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2575701
dc.descriptionMasterstudie i organisasjon og ledelse, helse og velferdsledelse og utdanningsledelse Avdeling for samfunnsfag/ Institutt for samfunnsvitenskap/ MR691 19.10.2018nb_NO
dc.description.abstractTemaet for denne oppgaven hvordan det arbeides med psykisk helse i skolen. Masteroppgaven sitt overordnede mål er å undersøke hvordan politiske mål knyttet til elevenes psykiske helse blir oppfattet og iverksatt ved to skoler i Bergen. Seks informanter med pedagogisk bakgrunn er intervjuet. Skolenes erfaring i arbeidet med elevers psykiske helse blir målt opp mot tre teoretiske bidrag. Matlands The Conflict – Ambiguity-model (1995), Donabedians kvalitesmodell (1988) og teori knyttet til samstyring (2012). Disse vil gi perspektiver på iverksettingen, det praktiske arbeidet i hverdagen og hvordan arbeidet påvirkes av aktører utenfor skolen. Studien viser at arbeidet med elevers psykiske helse preges av stor variasjon i oppfattelse av mål, hvordan målene skal nås og i det praktiske arbeidet i hverdagen. Arbeidet med psykisk helse er betydelig preget av programmer fra eksterne aktører, og aktørene har stor innvirkning på beslutninger i forhold til skolenes psykososiale arbeid.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskulen på Vestlandetnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleHvordan arbeides det med psykisk helse i skolen? – en komparativ studie av to skoler i Bergennb_NO
dc.title.alternativeHow do schools work with students’ mental health? – a comparative study of two schools in Bergennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber93nb_NO
dc.description.localcodeMR691 1 MA 2018nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal