«Nå er det nok!» Det mulige dannelsespotensialet i komparativ analyse av kvinnefrigjøring i to litterære verk
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2570739Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Forskning viser økte tendenser til selvrapporterte symptomer på depresjon blant norske tenåringer, spesielt jenter. Denne masteravhandlingen tar utgangspunkt i Wolfgang Klafkis teori om kategorial dannelse og undersøker hvordan dette kan oppnås i litteraturundervisningen. Grunnlaget er en litterær komparativ analyse av to tekster, med fokus på kvinnefrigjøring. Disse tekstene er Et dukkehjem skrevet i 1879 av Henrik Ibsen og Snill skrevet og illustrert av Gro Dahle og Svein Nyhus i 2002. Tekstene er analysert og sammenlignet i lys av Klafkis teorier om material og formal dannelse. Deretter ses det på hvordan dette kan brukes i en undervisningssammenheng, for å se om det finnes et potensial for det Klafki kaller kategorial dannelse. Drøftingen viser at å fokusere på temaet kvinnefrigjøring har et potensial for en slik dannelse. Avhandlingen viser at dette er potensielt mulig å oppnå gjennom eksemplarisk undervisning, og elever kan bli bevisstgjort på muligheten til å frigjøre seg fra andres krav og forventninger.
Beskrivelse
Master i undervisningsvitenskap Fordypning i norsk Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett