Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLarssen, Maria
dc.date.accessioned2018-10-12T07:27:27Z
dc.date.available2018-10-12T07:27:27Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2567747
dc.description.abstractI denne masteroppgaven har jeg sett nærmere på hvordan jeg kan utvikle et undervisningsdesign gjennom praktiske estetiske læreprosesser i utvidet tegning. Studien hadde som hensikt at gjennom tegning så skulle informantene utforske, eksperimentere med og reflektere rundt sine egne prosesser. Jeg ønsket å finne ut om undervisningen fremmet mestring, kommunikasjon og samhandling gjennom de skapende prosessene som informantene deltok i. Undersøkelsene var knyttet opp mot teori innenfor fagfeltet tegning, og teori om tegning innenfor samtidskunstfeltet. Læringssynet i undersøkelsene var inspirert av Gert Biestas (2014) pedagogiske filosofi om at undervisning er en åpen, samhandlende og kreativ prosess, og den pragmatiske filosofien der handling og deltakelse står i sentrum for opplæringen. Forskningen var knyttet opp mot kvalitativ metode, med hermeneutikk som vitenskapelig ståsted, og er inspirert av forskningsdesignet: «Educational Design Research» (EDR). I oppgaven har jeg stilt følgende problemstilling: «Hvordan kan jeg utforme et undervisningsdesign i utvidet tegning som fremmer samhandling, mestring og kommunikasjon gjennom kreative og estetiske læreprosesser»? Problemstillingen har vært med på å utvikle, drøfte og evaluere prosessen med å lage undervisningsdesignet. Jeg lot meg inspirere av tegning i samtidskunsten gjennom didaktiske bidrag. Disse var henholdsvis en doktorgrad, og en mastergrad som tok for seg utvidet tegning. Det empiriske materialet er hentet fra deltakende observasjon, fokusgruppeintervju med informantene, logger og feltnotat. Både bilder, lyd og video har vært med på å forsterke og understreke det empiriske materialet. Gjennom utprøvingene av undervisningsdesignet fant jeg tegn på at igangsettere for kreative prosesser innenfor utvidet tegning var viktig, det å gi gode og impulser dannet grunnlag for det videre arbeidet og for forståelsen av samtidsuttrykkene. Videre erfarte jeg at det var nødvendig å ha en åpen holdning til prosessene, og at denne holdningen måtte plasseres i alle ledd i utprøvingene. Pedagogene og deltakerne måtte være i stand til ta imot og gi impulser underveis. Den planlagte undervisningen måtte ha rom for spontan aktivitet, og en åpen dialog gjennom samhandling og interaktiv kommunikasjon. Dette masterarbeidet har som hensikt å være med på å bidra til en praksis og fagdidaktikk som er i utvikling.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen på Vestlandetnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleLangt fra Perfekt: Et undervisningsdesign i utvidet tegningnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeMACREL-OPGnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal