En diskursanalyse av den politiske prosessen som førte til fraværsgrense i videregående skole
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2559685Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Masterprosjektet omhandler diskurser som trer frem i den politiske prosessen som førte til forsøksordning med nasjonal fraværsgrense i videregående skole fra høsten 2016. Ved å se på utvalgte politiske dokumenter fra oppdragsbrevet til regjeringen, via høringsrunder og frem til det endelige rundskrivet, setter oppgaven fokus på hvordan elevene gis ulike posisjoner og hvordan skolen som institusjon fylles med innhold. Dette gjøres ved at det foretas en diskursanalyse av den politiske prosessen.
Diskursanalyse kombinerer teori og metode, og gjennom å benytte begreper og modeller hentet fra teoriene poststrukturell diskursteori og diskursiv institusjonalisme identifiseres og analyseres aktørenes språk i prosessen.
Det identifiseres seks hoved-diskurser i materialet. Skulkdiskursen, sårbarhetsdiskursen, borgerskapsdiskursen, vurderingsdiskursen, frafallsdiskursen og pliktdiskursen. Et hovedfunn kan sies å være at begrepet skulk har en sentral rolle i prosessen..
Oppgaven er et bidrag til samfunnsforskning som benytter diskursanalyse som metode, og den er også et bidrag inn mot arbeidet som foregår med å evaluere forsøksordningen med fraværsgrense. I tillegg kan den ses på som et bidrag til å skape forståelse rundt språket som benyttes i utdanningspolitikken.
Beskrivelse
Masterstudium i organisasjon og leiing- og velferdsleiing og utdanningsleiing Fakultetet for økonomi og samfunnsvitskap/Institutt for samfunnsvitskap 15.06.2018