dc.contributor.author | Rapp, Nora Therese | |
dc.contributor.author | Vike, Oda Frostad | |
dc.contributor.author | Lasskogen, Taran Maria Martinussen | |
dc.date.accessioned | 2018-07-16T08:38:22Z | |
dc.date.available | 2018-07-16T08:38:22Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2505586 | |
dc.description | Grunnskolelærer 1-7 | nb_NO |
dc.description.abstract | 23. februar 2017 vedtok Stortinget at det skal utarbeides nasjonale normer for veiledningsordningen av nytilsatte nyutdannede lærere. Vi vil undersøke hva veiledningsordningen er i dag og dermed hva de nasjonale rammene bør inneholde. Med bakgrunn i dette er følgende problemstilling formulert: ”Hva kjennetegner oppfølgingen av nytilsatte nyutdannede lærere i skolen?”. Oppgaven er skrevet med bakgrunn i en kvalitativ undersøkelse, og det er benyttet dokumentanalyse og intervju som metode for å belyse problemstillingen. Dokumentanalysen baserer seg på planer for veiledning av nytilsatte nyutdannede ved ni ulike kommuner i Norge med høy geografisk spredning. Intervjumetoden bygger på intervjuer med fire nytilsatte nyutdannede lærere som er utvalgt uavhengig om de har mottatt veiledning. Undersøkelsen viser at innholdet og omfanget av oppfølgingen er svært variert, og at det er tilfeldig hvem som mottar veiledning. Det kan se ut til at det kan være nyttig å samordne ordningen gjennom nasjonale rammer. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | nb_NO |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Oppfølging av nyutdannede lærere: Hva innebærer det i dag? | nb_NO |
dc.title.alternative | Mentoring of newly graduated teachers: Wgat does this entail today? | nb_NO |
dc.type | Bachelor thesis | nb_NO |
dc.description.localcode | PE369 1 BO 2018 VÅR Grunnskolelærerutdanning 1-7 | nb_NO |