Læreres opplevelse ved bruk av friluftsliv i en alternativ ungdomsskole
Abstract
Hensikten med denne studien er å få en forståelse av hvordan man kan tilrettelegge for elever i en alternativ ungdomsskole ved bruk av friluftsliv som en læringsarena. Gjennom en kvalitativ undersøkelse har vi fått læreres erfaringer om hvordan tilretteleggingen fungerer i praksis ved en alternativ ungdomsskole i Oslo kommune. Oppgaven retter fokus mot hvordan lærere bruker friluftsliv som en læringsarena for sine elever for å motivere de til å fullføre grunnskolen. Vi har valgt å bruke åpent kvalitativt intervju i forskningsprosessen. Vi har gjennomført et gruppeintervju og to individuelle intervju. Alle intervjupersonene arbeider på samme skole. Oppgaven blir koblet opp mot teori som tar for seg alternativ skole, friluftsliv, relasjoner og ulike motivasjonsteorier. Innsamlet material har blitt diskutert opp mot relevant teori.
Description
Bachelor i friluftsliv ID3-322 Institutt for idrett 15.12.2017