Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRenolen, Åste
dc.date.accessioned2018-02-01T15:10:03Z
dc.date.available2018-02-01T15:10:03Z
dc.date.issued2012-05-16
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2481988
dc.descriptionMastergrad i kunnskapsbasert praksis i helsefagen_GB
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har som fokus å undersøke sykepleieres utfordringer når de skal arbeide kunnskapsbasert, etter at kunnskapsbasert praksis er implementert i Sykehuset Innlandet HF. Bakgrunn: Føringer initierer bruk av kunnskapsbasert praksis innen sykepleie. Selv om sykepleiere har kunnskaper og positive holdninger, er det ikke ensbetydende med at de arbeider kunnskapsbasert. Vi mangler fortsatt kunnskap om hva som skal til for å oppnå en vellykket implementering av kunnskapsbasert praksis. Hensikt: Få innsikt i hva sykepleiere opplever som den viktigste utfordringen når de skal arbeide kunnskapsbasert. Videre er målet å utvikle en teori som kan forklare hvordan de handler for å møte denne utfordringen. Metode: Kvalitativ metode med grounded theory metodologi. Datainnsamling er foretatt ved hjelp av fokusgruppeintervju i fire grupper på fire ulike geografiske steder i samme sykehus. Totalt 14 sykepleiere deltok. Resultat: Sykepleiernes viktigste utfordring var: Hvordan kan de vite hvilken kunnskap de kan stole på? Denne utfordringen var gjennomgående i all deres håndtering av kunnskapsbasert praksis, og løstes ved kjernekategorien ”Kontekstuell balansering av kunnskap”. Hovedstrategiene sykepleierne hadde, var å ha spørrende tilnærming, undersøke kunnskap og å kontrollere egen praksis. Konklusjon: Den genererte teorien setter søkelyset på hvordan sykepleierne stadig prøvde å tilpasse sine aktiviteter til ulike former for kunnskap i møte med pasienten, og samtidig bevare kontroll i praksis. De søkte etter kunnskap ut fra egen motivasjon, stolte på egen erfaring, ble påvirket av kontekstuelle forhold og stolte ikke uten videre på forskning.en_GB
dc.description.abstractThe focus of this master thesis is to explore nurses’ challenges when they are working evidence-based, after implementing evidence-based practice in Innlandet Hospital trust. Background: Guidelines initiates the use of evidence-based practice in nursing. Although nurses have the knowledge and positive attitudes, it does not mean that they are working evidence-based. We still lack knowledge about what we need to achieve a successful implementation of evidence-based practice. Objective: Get insight into what nurses perceive as the most important challenge when they are going to work evidence-based. Furthermore, the purpose is to develop a theory that can explain how they act to meet this challenge. Methods: A qualitative method with grounded theory methodology. Data collection is carried out through four focus group interviews in different geographical locations in the same hospital. 14 nurses participated in the study. Results: Nurses’ main challenge was: How can they know what knowledge they can trust? This challenge was consistent in their coping of evidence-based practice, and was resolved by the core category of “Contextual balancing of knowledge”. The nurses’ main strategies, was to have inquiring approach, examining knowledge and to control their own practice. Conclusion: The generated theory focuses on how nurses constantly tried to adapt their activities to various forms of knowledge when meeting the patient, while maintaining control in practice. They searched for knowledge from their own motivation, relied on their own experience, was influenced by contextual factors and did not necessarily trust research.en_GB
dc.language.isonoben_GB
dc.publisherBergen University Collegeen_GB
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Norway
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/no/
dc.subject.othergrounded theoryen_GB
dc.subject.otherfokusgrupperen_GB
dc.subject.otherkunnskapsbasert sykepleieen_GB
dc.subject.otherprosedyreen_GB
dc.subject.otherarbeidsmiljøen_GB
dc.subject.otherimplementeringen_GB
dc.subject.othererfaringen_GB
dc.subject.otherfocus groupsen_GB
dc.subject.otherevidence-based nursingen_GB
dc.subject.otherprocedureen_GB
dc.subject.otherworking environmenten_GB
dc.subject.otherimplementingen_GB
dc.subject.otherexperienceen_GB
dc.titleKontekstuell balansering av kunnskap Sykepleieres utfordringer ved implementering av kunnskapsbasert praksis i sykehusen_GB
dc.title.alternativeContextual balancing of knowledge Nurses’ challenges in implementing evidence-based practice in hospitalen_GB
dc.typeMaster thesisen_GB


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Norway
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Norway