Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFlesland, Heidi Marie Sperre
dc.date.accessioned2018-02-01T15:08:52Z
dc.date.available2018-02-01T15:08:52Z
dc.date.issued2012-06-04
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2481820
dc.descriptionMaster i samfunnsarbeid
dc.description.abstractBakgrunn/hensikt: Blogg er en forholdsvis ny del av vår hverdagsteknologi, og representerer både aktuelle og potensielle muligheter. Hensikten med studien er å oppnå økt innsikt i, og forståelse av hvordan deltakelse i bloggsfæren kommer til syne i hverdagslivet. Teoretisk forankring: Utgangspunktet for studien er samfunnsarbeid, som er å undersøke og påvirke vilkår for sosial deltakelse. Kjernebegreper er dialog, handling, samhandling, fellesskap og sosial kapital. Metode: Det empiriske grunnlaget for studien er produsert gjennom en generell kartlegging av bloggsfæren og to nettbaserte fokusgrupper med foreldrebloggere, til sammen 5 kvinner og 2 menn. Kunnskapsbidrag/funn: Materialet viser at deltakelse i bloggsfæren kan gi rom for refleksjon, deltakelse i fellesskap og nye muligheter for kunnskap og sosiale relasjoner. Dette tas i stor grad med inn i andre sosiale rom og arenaer i livet. Deltakerne ser skillet mellom bloggverden og hverdagsverden som et akademisk skille, og opplever at dette i praksis er flettet sammen. Videre forskning: Bloggerne har et felleskap seg i mellom, men også mange fellesskap med sine lesere. Leserne utgjør en nødvendig betingelse i bloggsfæren, og fellesskapet mellom leser og blogger bygges på samme måte som mellom bloggerne på dialog og refleksjon. Videre forskning bør utforske dette samspillet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen i Bergenen_US
dc.subject.othersosial deltakelseen_US
dc.subject.othersamfunnsarbeiden_US
dc.subject.otherblogen_US
dc.subject.otherdialogueen_US
dc.subject.otherreflectionen_US
dc.subject.otherparticipationen_US
dc.subject.othercommunityen_US
dc.titleBlogg som sosialt rom. Om deltagelse og fellesskap i bloggsfærenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel