Teknisk verktøy eller didaktisk virkemiddel; noen reflekterende betraktninger rundt IKT
Journal article
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2481432Utgivelsesdato
2005Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Å bruke IKT i undervisningen er et sentralt satsingsområde fra UFDs sider. Tjener dette til å styrke studentenes læringsarbeid eller er det «effektivt forførende»? Artikkelen fokuserer på ulike bruksområder for å få et klarere bilde av IKT som et didaktisk virkemiddel. IKT er en sekkebetegnelse for ulike teknologiske artefakter. For å nevne noen; verdensveven (www), intranett, e-post, hardware og software med mer. Når det gjelder kunnskapsbygging, er disse elementene oftest knyttet sammen i et LMS1. Ved Høgskolen i Bergen (HiB) brukes benevnelsen StudieStøtteSystem (SSS); ut fra tanken om at bevisst brukt kan slike system støtte opp under studentenes læringsprosesser. Dette begrepet har vi valgt å bruke fremover.