Browsing Fakultet for økonomi og samfunnsvitskap / Faculty of Business Administration and Social Sciences by Issue Date
Now showing items 21-40 of 1526
-
På baksiden : innføring i HTML
(HSF Notat, Book, 2003)Dette notatet gir en innføring i HTML og hva som skjuler seg bak en vevside. Notatet følger utviklingen fra de enkle htmltaggene og frem til å kunne lage en mer fullstendig nettsted. Det gir også en enkel innføring i ... -
Vurderingar : kvalifisering til verdfull samfunnsvitskap
(Doctoral thesis, 2003) -
Videoblogs as "Collective Documentary"
(Working paper, 2004)Blogging has been a textual activity, but text is only one aspects of the diverse skills which are needed in order to understand and manage different aspects of modern communication. Broadband connections are likely to ... -
Statistisk analyse med SPSS
(HSF Notat, Book, 2004)Dette notatet har sitt utspring i forelesninger og undervisning for 3.års studenter i økonomi og administrasjon ved høgskolen i Sogn og Fjordane. Notatet er særlig lagt opp mot undervisningen i SPSS i de to kursene ”OR ... -
Fylkeskommunane - regionale utviklingsaktørar i klemme
(Journal article, 2004) -
Effektane av kultur og sosioøkonomi på yteevna til ulike merke-image strategiar : ei vitskapsteoretisk evaluering
(HSF notat, Book, 2004)Dette notatet er ei vitskapsteoretisk evaluering av eit arbeid innanfor marknadsføringslitteraturen. Det arbeidet som vert evaluert, er Martin S. Roth sin artikkel The Effects of Culture and Socioeconomics on the ... -
Hverdagens magi. En tilnærming til fenomenet resiliens som teoretisk ramme for pedagogisk praksis i skolen.
(Høgskolen i Bergen. Skriftserien No 9 2004, S. 43-73, Chapter, 2004) -
Regional governance and development networks in the Nordic countries
(Peer reviewed; Journal article, 2004) -
CSCL : et paradigme i Kuhns forstand eller-?
(HSF Notat, Book, 2004)Tim Koschmann utga i 1996 artikkelen ”Paradigm shifts and Instructional Technology: An Introduction” der han med bakgrunn i Kuhns paradigmebegrep argumenterte for å se på Computer Supported Collaborative Learning (CSCL) ... -
Metode for kunnskapsbasert systematisk og segmentspesifikk turistanalyse
(HSF notat, Book, 2004)I dette notatet blir det klargjort ein metode for systematisk samanstilling av kunnskap om faktiske turistprodukt/turistressursar og kunnskap om turiståtferd/ turistpreferansar med sikte på kunnskapsbasert avklaring av ... -
Kunnskap i organisasjon og ledelse. Rapport nr 2: Aktiviteter som middel til å nå læringsmål.
(Working paper, 2004)Aktiviteter -
Natural Gas Network and Access Pricing
(HSF Notat, Book, 2005)Formålet med notatet er å utvikle en normative model for prising av gasstransport. Modellen tar utgangspunkt i nyere reguleringsteorier, der kontrakten mellom en regulator og en bedrift er preget av informasjonsasymmetri ... -
Innføring i meirverdiavgift
(HSF Notat, Book, 2005)Notatet er utarbeidd i tilknytning til undervisninga i kurset JU630 Skatterett og er ei grunnleggjande innføring i meirverdiavgift. Det er lagt vekt på å få fram eit rammeverk som kan nyttast til å løyse avgiftsrettslige ... -
Den første tiden i yrket
(Nordisk pedagogikk 2005 no 1, Journal article, 2005)Overgangen fra lærerutdanning til læreryrket er mangfoldig og ikke uten problemer. De som best vet «hvor skoen trykker», er de nyutdannede selv. I denne artikkelen drøfter vi i hvor stor grad de nyutdannede opplever at de ... -
Situasjonsbestemt ledelse - en utfordring for pedagogisk leder.
(Barnehagefolk, Journal article, 2005)Situasjonsbestemt ledelse er en strategi som peker på pedagogisk leders mulighet til å lede sitt arbeidslag på en systematisk og målrettet måte. Den oppmuntrer til, og legger til rette for, læring og utvikling for individuell ... -
Marknadsanalyse av interessa for klyngetun
(HSF Notat, Book, 2005)Fylkesmannen si landbruksavdeling har gjennom prosjektet "Det moderne klyngetun - ein buplass for fleire enn bønder", som hensikt å vurdere ulike kombinasjonar av bustadtun og driftstun på gardsbruk. Som ein del av dette ... -
Elever som opplever motgang. Skolens mulighet til å fremme positiv utvikling
(Bedre skole Nr.3 2005, Journal article, 2005)Skolen kan for mange elever være en særlig viktig støtte når hjemmet fungerer dårlig. En for stor grad av frihet, slik prinsippene om ”ansvar for egen læring” kan bidra til, ser imidlertid ikke ut til å være i samsvar med ... -
Kunnskap i organisasjon og ledelse. Rapport nr.3: Evaluering av 5 år med erfaringsledelse
(Working paper, 2005) -
Domstolskapt rett. En institusjonell analyse av utviklingen av regelen om lovfestet ojektivt ansvar fra 1866 til 2003
(Rapport. Universitetet i Bergen. Institutt for administrasjon og organisasjonsvitenskap, Doctoral thesis, 2005)Oppsummering Denne avhandlingen er en studie av regelanvendelse og regeldannelse i norsk Høyesterett. Den gir en analyse av hvordan og hvorfor et bestemt juridisk resonnement etableres og utvikles – regelen om ulovfestet ... -
Personal publishing and media literacy
(Working paper, 2005-07)Based on a discussion of the terms “digital competence” and “media competence” this paper presents challenges of designing virtual learning arenas based on principles known from weblogs and wikis. Both are personal publishing ...