Blar i Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking på tittel
Viser treff 384-403 av 677
-
Making tutorial films on picturebooks in teacher education
(Journal article, 2021)In this article we analyze two films about picturebooks, made in student-led groups in a children’s literature course at university level. We also investigate the self-assessments the students wrote. The assignment was ... -
Matematikklæremidlers vektlegging av dybdelæring
(Master thesis, 2022)Denne studien undersøker hvordan nye læremidler i matematikk har vektlagt ulike deler av dybdelæring. Derfor ble følgende problemstilling stilt: Hvordan vektlegger nye matematikklæremidler dybdelæring? For å svare på ... -
Matematikklærere og programmering på mellomtrinnet
(Master thesis, 2023)I 2020 ble den nye læreplanen iverksatt. En av de store endringene som kom med denne læreplanen er innføringen av algoritmisk tenkning og programmering som en del av kjerneelementene i matematikk. Ettersom dette er et nytt ... -
Matematisk argumentasjon på en brasiliansk skole- en studie av to læreres refleksjoner rundt argumentasjon og normer
(Master thesis, 2020)I denne masteroppgaven er det undersøkt hvordan to lærere fra samme skole i Brasil arbeider med matematisk argumentasjon. Eksisterende forskning på matematisk argumentasjon viser at det bør være en del av matematikkundervisningen. ... -
Matematisk innhold og matematiske metoder i lærebøker brukt på ungdomstrinnet i Norge : Gullgruve eller fallgruve for utvikling av matematisk kompetanse i problemløsning og algebra?
(Doctoral dissertations at University of Agder;, Doctoral thesis, 2019)Formålet med avhandlingen er å undersøke hvordan lærebøker i matematikk behandler problemløsning og algebra, avgrenset til heuristiske tilnærmingsmåter og introduksjonen av algebra. Studien består av tre deler og fokuserer ... -
Matematisk samtale: Rollekategoriers innvirkning på elevenes interaksjoner i samarbeid med problemløsningsoppgaver
(Master thesis, 2023)Masterstudiens overordnede tema er matematisk samtale ved bruk av rollekategorier i gruppearbeid. Vi tar utgangspunkt i Carlsen (2016) sin definisjon av matematisk samtale som læringssamtaler hvor målet er deltakelse og ... -
Mathematical and computational thinking in children’s problem solving with robots
(Chapter; Peer reviewed, 2023)Programmable robots are now found in many early childhood centres. However, little research has considered how young children’s problem solving may link computational thinking to mathematical understandings. While most ... -
The Mathematical Formatting of How Climate Change Is Perceived
(Chapter, 2021)This chapter concerns how three teachers in lower secondary school include climate change in school mathematics. Data was collected over a oneyear period, where the teachers organised several teaching activities such as ... -
Mathematical Modelling in Upper Primary School: Finding Relevance and Value for Others Outside School
(Journal article; Peer reviewed, 2022)This article reports on how a pedagogical entrepreneurship approach combined with fundamental elements of mathematical modelling may be used to strengthen students’ development of mathematical literacy in upper primary ... -
Measuring the use of reading comprehension strategies in L2 reading by Norwegian 7th grade pupils.
(Master thesis, 2022)This master thesis measures the use of reading comprehension strategies in L2 reading by Norwegian 7th grade pupils. The thesis investigates whether and to what extent the 7th grade pupils make use of reading strategies. ... -
Med fokus på lærerutdanneres frihet - En diskursanalytisk studie om hvordan frihet framtrer i matematikklærerutdanneres utforming av faget matematikk for trinn 5-10 i kontekst av styringsdokumenter
(Doctoral thesis, 2021)I denne diskursanalytiske studien undersøker jeg framtredelse av frihet i lærerutdanneres utforming av faget matematikk i grunnskolelærerutdanning for trinn 5–10 i kontekst av utdanningspolitiske styringsdokumenter. ... -
Med heimstaddialekten i bagasjen? Om korleis målføresynopsisen og folketeljingane kan brukast i historisk sosiolingvistikk
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Artikkelen tek utgangspunkt i ei teoretisk problemstilling som gjeld faktorane som spelar inn i koinéformingsprosessar, nemleg om det er ein direkte samanheng mellom dialektbakgrunnen til innflyttarane til ein ny stad og ... -
Meisterlære og instrumentalundervisning sett frå eit didaktisk perspektiv – eit studie av metodar og verktøy i undervisninga til tre messingpedagogar
(Master thesis, 2016-05-18)I denne masteroppgåva skal eg undersøka undervisningspraksisen til tre messingpedagogar, og sjå kva metodar og verktøy dei nyttar i si undervisning. Vidare skal eg sjå korleis ein kan forstå desse metodane ut i frå ... -
Mellom Grandis og granola. Mat som sosial markør i litterære framstillingar av familie – eit djupdykk i fire skandinaviske barnebøker
(Master thesis, 2018)Masteroppgåva undersøkjer forskjellige motiv og tolkingar knytt til mat som sosial markør i litterære framstillingar av familie. Materialet består av fire skandinaviske samtidsromanar for born, alle utgitt mellom 2015 og ... -
Mellom liten og stor - Tonar og ord. Ei diskursanalyse av korleis musikk kan bli forstått av elevar og produsentar i den kulturelle skulesekken
(Master thesis, 2011-06)Den kulturelle skulesekken (DKS) er ei ordning der skuleelevar møter kunst- og kultur. Dette føreset at nokre val har blitt teke utifrå kva som synast fornuftig og riktig å gjere i formidlinga av kunst og kultur til barn ... -
Mellom nøytralitet og språksikring: Norsk offentleg språkpolitikk 1885–2005
(Doctoral thesis, 2014)Eli Bjørhusdal: Mellom nøytralitet og språksikring: Norsk offentleg språkpolitikk 1885– 2005, avhandling (ph.d.), Universitetet i Oslo 2014. Monografien Mellom nøytralitet og språksikring: norsk ... -
«Men se da…» Kvaliteter ved matematisk argumentasjon - en studie av egenskaper som kan bidra positivt i elevers kompetanseuttrykk
(Master thesis, 2020)Denne studien har søkt innsikt i kvaliteter ved elevers matematiske argumentasjon som særlig støtter deres prosess med å uttrykke matematisk kompetanse. Bakgrunnen for interessen ligger i den nye læreplanen som trer i kraft ... -
Men vi kan jo bare gjøre sånn! Programmering og elevenes argumenter
(Master thesis, 2022)Denne studien ser på elevenes argumentasjon når de programmerer i dataprogrammet Tinkercad Codebloks. Forsström og Kaufmann (2018) og Dolonen et al. (2019) peker på et behov for mer forskning knyttet til programmering i ... -
Mer enn studenten har bedt om
(Skriftserien, nr.1/2009, Chapter, 2009-04-20) -
Metaspråklig bevissthet i grunnskolen. Hva og hvordan? En kvalitativ litteraturanalyse av hvordan man kan operasjonalisere begrepet metaspråklig bevissthet for bruk i grunnskolen.
(Master thesis, 2022)Det er ikke enighet i hva metaspråklig bevissthet (MSB) er. Ulike operasjonaliseringer sier noe om hvilken type kunnskap som godkjennes som uttrykk for metaspråklig bevissthet. Det legger føringer for hvordan man kan ...