Blar i Institutt for idrett, kosthald og naturfag på tidsskrift "Acta Didactica Norden (ADNO)"
Viser treff 1-8 av 8
-
Lærerspesialiststudenter i kroppsøving - profesjonsutøvelse og anerkjennelse av eleven
(Peer reviewed; Journal article, 2023)I artikkelen drøfter vi hvordan erfarne kroppsøvingslærere som er under spesialistutdanning, reflekterer rundt egen profesjonsutøvelse. Artikkelen er en kvalitativ dokumentanalyse med utgangspunkt i pedagogiske credorefleksjoner ... -
Om kardinaltal og det å oppfatte kardinaltal
(Peer reviewed; Journal article, 2022)I denne teoretiske artikkelen diskuterer vi kardinaltal og kva det vil seie å oppfatte kardinalitet og kardinaltal. Artikkelen går inn på detaljar som krev ei avklaring av desse omgrepa. Her hentar vi inspirasjon blant ... -
De praktiske og estetiske fagene i grunnskolelærerutdanningen: Overbyggende tematikker, metoder og teoretiske perspektiver i første kull med masteroppgaver
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Med innføringen av femårige grunnskolelærerutdanninger for 1.-7. trinn og 5.-10. trinn (GLU 1-7 og GLU 5-10) er mastergrad blitt et krav til alle som skal bli lærere. Vi vet foreløpig lite om masteroppgavene i de praktiske ... -
Rammefaktorenes betydning for mat- og helseundervisningen på 1.–4. trinn
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Mat og helse har kompetansemål etter 4. trinn i norsk grunnskole, men få studier har sett på betydningen av rammefaktorer for undervisningen i mat og helse på barnetrinnet. I denne studien undersøker vi læreres og skolelederes ... -
Research assignments in teacher education - Norwegian undergraduate student teachers’ experiences of the writing process
(Peer reviewed; Journal article, 2022)The aim of Norway’s reformed teacher education programme is to educate research-literate teachers who are able to integrate research-based knowledge into classroom experiences. Based on this, the aim of the present study ... -
Språkbruk om kroppsøving: Et kritisk blikk på ny læreplan i Fagfornyelsen (LK20)
(Peer reviewed; Journal article, 2020)I artikkelen analyserer forfatterne læreplan for kroppsøving som faglig og fagpolitisk tekst i læreplanreformen Fagfornyelsen i skolefagene (LK20). Forfatterne sammenligner to tekster, Utdanningsdirektoratets høringsutkast ... -
Tilfeldigheter styrer undervisningspraksis i mat og helse på 1.-4. trinn
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Artikkelen kartlegger hvordan undervisning i skolefaget mat og helse blir gjennomført på 1.–4. trinn og belyser variasjoner og utfordringer i dagens undervisningspraksis. Datagrunnlaget består av 24 kvalitative intervjuer, ... -
Vurdering i kroppsøving for livslang friluftslivsglede
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Friluftsliv og vurdering i kroppsøving står fram som utfordrande å innfri etter Læreplan for Kunnskapsløftet 2006 sine intensjonar. Denne studien undersøker korleis fem lærarar beskriv vurderingsarbeid etter å ha gjennomført ...