Kulturforskjeller i grunnskolen?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2453719Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne studien har som mål å undersøke om det finnes kulturforskjeller mellom barnetrinn og ungdomstrinn og i tilfelle hvordan disse kommer til uttrykk, som verdifull kunnskap for en kommende leder i grunnskolen.
Undersøkelsen er gjennomført som en kvalitativ studie av ulike sider ved kultur på arbeidsplasser. I prosessen blir leders endringsmuligheter, leders stilling i krysspress mellom forventninger fra ulike hold, leders tilrettelegging for endringsarbeid (verdiplattformer) og hvordan de tilsatte mener ledere bør gå frem i endringsarbeid omtalt.
Med utgangspunkt i dette viser analysene i studien at en ny leder i grunnskolen vil være tjent med å sette seg inn i, og være bevisst på kulturforskjeller. Der er forskjeller mellom hovedtrinnene, analysen viser både hvordan dette kan være en utfordring men også hvordan leder kan ta tak i det.
Studien konkluderer med at forskjeller i læringskultur mellom barnetrinn og ungdomstrinn kommer til uttrykk gjennom hvordan spørsmål på tester og nivå og mål på arbeidsplaner blir skapt, samtidig som forskjeller i hvordan lærerne ser på ulike sider ved læring er mindre.
Beskrivelse
Organisasjon og utdanningsleiing. Avdeling for samfunnsfag/institutt for samfunnsvitenskap/master i organisasjon og leiing. 09.06.17