Effekten av forsøk i naturfag
Bachelor thesis
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2446155Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Gjennom fem kapitler vil studien sette søkelyset på den praktiske siden av naturfag,
nærmere bestemt forsøk som metode. Dette gjøres på grunnlag av samfunnets,
pedagogiske kretser og styringsdokumenters oppfordring til en mer elevsentrert
pedagogikk. Likevel gir forskning et annet bilde av eksperimentelt arbeid enn det
blant annet læreplanen viser.
Basert på dette er studiens problemstilling formulert følgende: Hvordan kan forsøk
som metode påvirke elevenes læringsutbytte i naturfag?
Oppgavens teorigrunnlag tar utgangspunkt i et konstruktivistisk læringssyn, og er
innom kognitiv- og sosial konstruktivistisk teori. På grunn av relevans til mitt tema
blir Deweys aktivitetspedagogikk også vektlagt i studien. For min empiriske
datainnsamling har jeg benyttet meg av kvalitativ tilnærming, nærmere bestemt
intervju. Utvalget av informanter besto av tre naturfagslærere med maksimal
variasjon.
Som forventet kom det fram, fra informantene og fra teori, at forsøk som metode i
skolen påvirker elevenes læringsutbytte på ulike måter. Bruken av forsøk i
naturfagundervisningen kan fremme læringsutbytte hos elevene, men kan også
begrense det. Hvor mye forsøk påvirker elevenes læring er likevel vanskelig å si da
utbytte er vanskelig å avdekke. Det vil også være ugunstig å sammenligne praktiske
forsøk med tradisjonell undervisning, da metodene er så ulike og fremmer ulike
elementer. Elevenes læringsutbytte vil også i stor grad avhenge av læreren. Hvor
gjennomtenkt og planlagt forsøket er, jo større blir utbytte.
Studiens intensjon er å gi kunnskap og innsikt i den effekten forsøk kan ha. Jeg håper
at det å bevisstgjøre eventuelle ulemper kan vekke noen tanker om hvordan lærere
kan forbedre det praktiske forsøket.