Tillit mellom ledere og ansatte i en endringsprosess
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2398270Utgivelsesdato
2016-08-09Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Hensikten med denne bacheloroppgaven er å undersøke hvordan tillit mellom ledere og ansatte påvirkes i Haugesund kommune ved en omorganiseringsprosess som har nylig skjedd i kommunen.
Tillit er et tema som er viktig å ta hensyn til ved alle organisasjoner, da tillit er et av fundamentene som skal til for at organisasjonen lykkes, og for å skape et godt arbeidsmiljø. Det er derfor interessant for oss å undersøke hvordan tillit oppleves utfra en lederperspektiv i kommunen, og hvordan tilliten kan både skapes og opprettholdes gjennom en endringsprosess hvor strukturen i organisasjonen endres. For å besvare vårt forskningsspørsmål har vi gjennomført 8 intervjuer hvor informantene besto av seks ledere og to tillitsvalgte.
Resultatet av undersøkelsen har vist at tillit til endringsprosessen har vært veldig varierende i kommunen, og de største grunnene til det er mangel på informasjon og frykt for oppsigelser. Utfra resultatet vi fikk ser vi at tillit i kommunen kan påvirkes i positiv retning ved at informasjonen blir enda mer tydelig og tilgjengelig. Vi har også funnet at en tydeligere bruk av LEAN-verktøyet kan ha et potensiale til å styrke tillit i kommunen.