Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBlom, Maja Nordness
dc.contributor.authorTandberg, Ida Kirstine
dc.contributor.authorMølmen, Dina Kristine
dc.date.accessioned2016-01-19T13:27:40Z
dc.date.available2016-01-19T13:27:40Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2374218
dc.descriptionIdrett og Kroppsøving ID3-323 Desember 2015nb_NO
dc.description.abstractFormålet med denne studien har vært å belyse fenomenet Idrettsskole for ungdom, et allsidig aktivitetstilbud for ungdom i aldersgruppen 13-19 år. Da man ser et behov for breddeidrettstilbud i en ellers prestasjonspreget idrettshverdag, vil konseptet svare godt til NIFs visjon om «Idrettsglede for alle» (NIF, 2015a). Dessuten har det vært et ønske å få idrettsskoletilbudet på dagsorden slik at flere ungdommer kan få glede av tilbudet. For å få en dypere innsikt i fenomenet, har vi valgt å gjennomføre fire kvalitative forskningsintervjuer. Et med en representant fra NIF, samt tre med trenere for idrettsskoler i ulike idrettslag. Utgangspunktet var å innhente kunnskap om sentrale aspekter ved ungdommers deltakelse i organisert idrett, basert på informantenes erfaringer, samt eksisterende kunnskap på forskningsfeltet. I den sammenhengen har vi sett på ungdommers interesser og motivasjon for å drive lavterskelaktivitet i praksisfellesskap med andre, hvor inkludering og tilhørighet står sentralt. Frafallets konsekvenser i et samfunns- og helseperspektiv, vil også være vesentlig for oppgaven. Sentrale funn er at Idrettsskole for ungdom svarer til behovet NIF ser for et tilbud som fremmer mestring og allsidighet. Vi har sett at de som har implementert idrettsskolen i sine idrettslag har kvalitet og god oppslutning blant ungdom. Egenarten ved konseptet er et mestringsorientert lavterskeltilbud, en kvalitet som er med på å inkludere ungdommer med ulike forutsetninger i et aktivt praksisfellesskap. Vi har sett utfordringer med oppstart og opprettholdelse av tilbudet i andre idrettslag. Det ser ut til at konseptet er avhengig av ildsjeler i oppstart, og at særforbundene bør komme tydeligere frem i en videre implementeringsprosess.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectidrettsskolenb_NO
dc.subjectidrettsskole for ungdomnb_NO
dc.subjectungdomsløftetnb_NO
dc.subjectfrafallnb_NO
dc.subjectfysisk aktivitetnb_NO
dc.subjectallsidighetnb_NO
dc.subjectinkluderingnb_NO
dc.subjectfellesskapnb_NO
dc.subjectmotivasjonnb_NO
dc.subjectlæringsmiljønb_NO
dc.titleIdrettsskole for ungdom – en inngang til utvikling av ungdommers interesse for fysisk aktivitet?nb_NO
dc.title.alternative- A contribution of developing the interest for Physical activities in youth life?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.source.pagenumber56nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel