Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEide, Aud-Helen Rein
dc.contributor.authorHjelen, Tove Koppang
dc.date.accessioned2015-10-27T11:35:04Z
dc.date.available2015-10-27T11:35:04Z
dc.date.issued2015-10-27
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2358115
dc.description.abstractMålet vårt med denne oppgaven var å finne ut om drama som metode virker positivt inn på elevenes interesse og lærelyst i kunst. Bacheloroppgaven vår er knyttet til fagene pedagogikk og kunst og håndverk. Vår problemstilling er: Kan bruk av drama øke elevers interesse og lærelyst i kunstformidling? Bakgrunnen for denne problemstillingen er de erfaringene vi har gjort oss i forhold til kunstformidling i praksis og fra egen skolegang. Resultatene fra DICE-prosjektet viser at bruk av drama fører til økt læringsbytte hos elever, sammenlignet med de som ikke får bruke drama. Til tross for at dette er blitt bevist i flere forskningsprosjekt, har drama en liten plass i skolen. Dramametodens positive effekt blir også understreket i KUPP-prosjektet, der det kom frem at elevene ser at drama gir mulighet for egen aktiv virksomhet, bruk av fantasi og kreativitet i læringsprosessen. Med utgangspunkt i vår problemstilling presenterer vi teori om drama som metode, kunstformidling, motivasjon, praktisk-estetiske læreprosesser, sosiokulturell teori og dialogbasert undervisning. Disse teoriene er med på å belyse valgt tema og sammenhengen mellom motivasjon, interesse og lærelyst. For å kunne besvare vår problemstilling har vi gjennomført et undervisningsopplegg med bruk av drama på 5. trinn, der vi benyttet kvalitative metoder, i form av observasjon og ustrukturerte intervju. Vi valgte ustrukturert intervju fordi vi var interessert i å få elevenes meninger og tanker rundt opplegget. Dette på grunn av at vi først og fremst ville se om drama som metode har en positiv innvirkning på elevenes opplevelse av undervisningsøktene og deres interesse for kunst. Ut i fra observasjoner og intervju med elever synes vi å se en tendens til at drama som metode gir økt interesse og lærelyst hos elevene i kunstformidling. Elevene var aktivt med i undervisningssituasjonen og vi så en tydelig motivasjon og drivkraft hos elevene fordi de ville fortsette med aktiviteten da vi skulle avslutte. Elevarbeid under og etter opplegget viser at elevene hadde et stort læringsutbytte som vi tror henger sammen med interessen og motivasjonen for aktivitetene. Vi ser også at drama er en metode som gir rom for å benytte det sosiale samspillet og relasjonene i klasserommet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectLærernb_NO
dc.titleDrama i kunstformidling: Kan bruk av drama øke elevers interesse og lærelyst i kunstformidling?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel