Hvordan kan vernepleieren tilrettelegge for god sosial kompetanse for barn med problematferd i barneskolen ved bruk av Aggression Replacement Training (ART)?
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/216857Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
”Du vet du er vernepleier når… ingen vet hva du kan men alle har bruk for deg…” (Grung, Wærnes & Brunvand Ellingsen (Red.), 2010, s. 78). I dagens skole har jeg inntrykk av at det finnes lite informasjon om hvordan vernepleieren kan bruke sin kompetanse. Dette vil jeg forsøke å belyse i denne oppgaven med problemstillingen:
Hvordan kan vernepleieren tilrettelegge for god sosial kompetanse for elever med problem atferd i barneskolen ved bruk av Aggression Replacement Training (ART)?
Oppgaven er bygd opp med hjelp av metodedel, teoridel og til sist drøfting og avslutning. I metodedelen beskrives framgangsmåten for hvordan kildene er funnet, og de mest sentrale i oppgaven vil bli presentert. Deretter kommer teoridelen der jeg starter med en begrepsdel, der begreper en møter i oppgaven blir definert. Videre blir sosial kompetanse, problematferd, ART, vernepleieren og miljøarbeid i skolen presentert med hvert sitt kapittel. Til sist kommer drøftingen der problemstillingen blir besvart.
Beskrivelse
Vernepleie
BSV5 – 300 Bacheloroppgave
Mai, 2014