“Lærende lærere?”: Om grunnskolen i Bergen som lærende organisasjon
Abstract
Det er et uttalt mål at skolene skal etterleve «prinsippene» for lærende organisasjoner. Dette handler
blant annet om at kunnskap internt på skolene skal deles, evalueres og endres i fellesskap, og at
skolene har en organisering som bearbeider læringshindre, samt en ledelse som støtter læring
generelt og dem som lærer. For å undersøke hvordan dette etterleves i grunnskolen, er det i denne
studien gjennomført en kvantitativ studie blant alle lærere i Bergen kommune.
«Prinsippene» for lærende organisasjoner som defineres i oppgaven fokuserer på individ- og
organisasjonsnivå og belyser disse nivåene ut fra drivkrefter (ledelse), meningssøking,
spørsmålsfokus, myndiggjøring og evaluering.
Denne studien tyder på at grunnskolen i Bergen etterlever «prinsippene» for lærende organisasjoner.
Funnene viser også at skolenes mål kun i begrenset grad styrer individenes læring og utvikling, samt
at betydningen av endringer i liten grad diskuteres i fellesskap. Skolene skårer lavt på belønning av
utviklingssuksesser. Lærerne er mer avhengig av egen læringskapasitet enn av organisasjonens
læringsmiljø. På den annen side ønsker svært mange av lærerne å være involvert i skolens utvikling.
Lærerne fremstår som en relativt ensartet og lærende gruppe med vilje til å dele med kolleger, mens
der er store forskjeller på organisasjonsnivå mellom bydelene i Bergen. Det ser ut til at skolene blant
annet kan prioritere tid og ressurser internt til å diskutere endringers betydning, finne sitt
handlingsrom og forme sine visjoner i fellesskap, for å få større helhet mellom individ- og
organisasjonsnivå.
Description
MR690 Masteroppgave i organisasjon og ledelse
Juni 2014