Turnus- til ungdommens beste? : hvilke synspunkter har ungdommer i barnevernsinstitusjoner om alternativ arbeidstidsordning, og hvordan kan utviklingsteori underbygge disse synspunktene?
Abstract
På barnevernsinstitusjonen jeg jobber har vi et mål om å skape et hjem for ungdommene som bor der. Denne institusjonen praktiserer ordinær turnus. I løpet av en vakt kommer vi ofte opp i situasjoner som er helt naturlige i et hjem, men som blir håndtert annerledes i en institusjon blant på grunn av arbeidstidsordningen. På bakgrunn av dette ønsker jeg å finne ut om ungdommene selv tenker på arbeidstidsordningen som en faktor for hvordan de har det, og om denne kan påvirke ungdommenes utvikling på noen måte. Jeg vil da benytte meg av kunnskap vi har tilegnet oss i løpet av studiet sosialt arbeid; blant annet barns rettigheter, barns utvikling, relasjonskompetanse, strukturelle utfordringer i offentlige institusjoner. På bakgrunn av dette har jeg valgt følgende problemstilling;
Hvilke synspunkter har ungdommer i barnevernsinstitusjoner om alternativ arbeidstidsordning, og hvordan kan utviklingsteori underbygge disse synspunktene?
Description
Sosialt arbeid, bachelorstudium
BSV5- 300
Mai 2014