Sognefjordområdet som helårsdestinasjon Hva er grunnlaget for å utvikle Sognefjordområdet til en helårsdestinasjon? : hva mener de vinteråpne overnattings- og aktivitetsbedriftene må til for å utvikle Sognefjordområdet til en helårsdestinasjon?
Abstract
Denne bacheloroppgaven vil ta for seg relevante tema i forbindelse med utviklingen av Sognefjordområdet som helårsdestinasjon.
Oppgaven er utarbeidet i samarbeid med Sogn Regionråd og Visit Sognefjord.
Sognefjordområdet har allerede en sterk sommersesong, og vår oppgave har derfor vært å kartlegge grunnlaget i vintersesongen. Vi har fokusert på hva næringen mener er avgjørende faktorer for destinasjonsutvikling.
Funnene i oppgaven baseres på både primær- og sekundærdata. Primærdataene er hentet inn gjennom kvalitative intervju med 16 aktuelle aktører i område. Vi har vært i kontakt med både overnattingsbedrifter og aktivitetsbedrifter. I tillegg er det gjennomført en spørreundersøkelse blant gjester som oppholdt seg i regionen vintersesongen 2013/2014. Vi samlet inn 83 svar. Dette gjorde vi for å få et innblikk i markedet, og for å styrke oppgaven. Vi har også hentet inn sekundærdata fra Statistikknett, Innovasjon Norge og Visit Sognefjord. I arbeidet med å kartlegge området har vi basert oss på Innovasjon Norge sin Hvitebok for reisemålsutvikling. Denne oppgaven er utarbeidet som en forstudie, som er den første fasen i reisemålsutvikling.
Undersøkelsene vi har gjennomført viser at Sognefjordområdet hovedsakelig har fire områder de må arbeide med for å kunne utvikle seg til en helårsdestinasjon. Disse områdene er organisering, samarbeid, produktutvikling og infrastruktur.
Description
Bachelor i reiselivsledelse
RE694
Mai 2014