Praksis i utlandet - den nye dannelsesreisen?
Chapter, Peer reviewed
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/194031Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Pareliussen, Ingar; Moen, Bente Bolme; Reinertsen, Anne Beate; Solhaug, Trond [Eds.] FoU i praksis 2012: conference proceedings. Trondheim, 23. og 24. april 2012 p. 11-19, Akademika forlag, 2013Sammendrag
Kan den kompetansen førskolelærerne uttrykker at de har fått gjennom 3 måneders opphold i Zambia ha relevans i forhold til ny barnehagelærerutdanning? Denne artikkelen tar utgangspunkt i empirisk materiale fra 29 norske førskolelærerstudenter som gjennom faget Global Knowledge har hatt tre måneders praksis og feltarbeid i Zambia. Studentenes egen vurdering av hvilke kompetanse dette har gitt dem som fremtidige førskolelærere blir drøftet i forhold til kompetanse nye barnehagelærere skal ha (Kunnskapsdepartementet, 2012a) Kompetanse knyttes her til begrepene danning, kritisk refleksjon og samfunnsrettet profesjonskompetanse i et flerkulturelt samfunn. Med utgangspunkt i studentenes beskrivelser prøver jeg å vise at studentene gjennom tre måneder har utfordret sin forståelseshorisont og utviklet kritisk tverrkulturell kompetanse som i stor grad samsvarer med forskrift for ny barnehagelærerutdanning (Kunnskapsdepartementet, 2012a) sin vektlegging av dannelse og kritisk profesjonsutøvelse.