Show simple item record

dc.contributor.authorHaaland, Helge
dc.date.accessioned2013-11-04T08:40:31Z
dc.date.available2013-11-04T08:40:31Z
dc.date.issued2013-11-04
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/152430
dc.description.abstractDenne masteroppgaven inneholder en undersøkelse av prosessen med å komponere et lyduttrykk som en del av et tverrestetisk kunstuttrykk der skulpturer var det visuelle kunstelementet. Jeg beskriver komposisjonssprosessen fra idemyldringsfasen og fram til det ferdige kunstproduktet som ble vist i et galleri. Komponeringen av lyduttrykket ble gjort ved hjelp av lydbehandlingsprogramvare som ble brukt til å editere egne lydopptak. Videre har jeg diskutert hvilken tradisjon, kontekst og diskurs denne type kunstnerisk utviklingsarbeid inngår i. Jeg har brukt kvalitative kunstbaserte metoder og brukt observasjon som datainnsamlingsstrategi. Et av hovedfunnene er at selve gallerirommet med sin utforming og akustiske egenskaper fikk stor betydning for komposisjonsprosessen og utformingen av selve utstillingen. Dette viser at det kan ha stor betydning å ha kunnskaper om kontekst og utstillingslokaliteter før man starter med de skapende prosessene i denne type arbeid. Gjennom en analyse av empirisk materiale har jeg gjort noen funn som sammen med min yrkeserfaring som pedagog danner grunnlaget for et forslag til et tverrfaglig undervisningsopplegg som er tilrettelagt for to valgfag på ungdomstrinnet.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectIKTno_NO
dc.titleStille lydformer : En studie av kunstneriske prosesser og utrykk knyttet til tilblivelsen av elektroakustiske lydbilder som en integrert del av tverrestetiske kunstuttrykkno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record