Et godt læringsmiljø
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/152189Utgivelsesdato
2012-06-27Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Hensikt: Gjennom forskningen ønsker jeg å finne ut hva som er viktig i arbeid med
læringsmiljø og samtidig undersøke hvordan musikk kan bidra i arbeid med læringsmiljø. Det
vil ikke bli sett på om relasjonskompetanse og musikk kan virke hemmende på læringsmiljø.
Jeg kom derfor frem til følgende problemstilling: Hvordan tilrettelegge for et godt
læringsmiljø? – Hvordan kan faget musikk være til hjelp i dette arbeidet?
Metode: Jeg har valgt å benytte kvalitativt forskning ettersom jeg er på jakt etter en dypere
innsikt i emnet hvor erfaringer og refleksjoner blir nyttig. Jeg har derfor utført intervju med
fire informanter for å finne resultat på min problemstilling.
Resultat: De fire informantene, uavhengig av hverandre og av meg som intervjuer, vektla
samme forhold i arbeid med læringsmiljø, viktigheten av relasjoner mellom lærer-elev og
elev-elev. Derfor valgte jeg å fokusere videre på hvordan man kan bruke relasjonskompetanse
for å tilrettelegge for gode læringsmiljø.
Troverdighet: I denne oppgaven har jeg forsøkt å oppgi all informasjon som er nødvending
for at leseren skal kunne bestemme om forskningen er troverdig. Potensielle feilkilder for
forskningen kan f.eks. være at informantene fikk utdelt spørsmål i forkant slik at de kunne lete
opp korrekte svar eller at den delen av kommunikasjonen i intervjuene som foregår kroppslig
er vanskelig å få med samtidig som jeg noterer. Det er ikke påpekt negativ utfall av arbeid
med relasjonskompetanse og musikk i forbindelse med læringsmiljøet, og det kan diskuteres
om jeg har tolket svarene korrekt ved å legge fokus på relasjonskompetanse.
Konklusjon: Ut i fra det samlede resultatet fra intervjuene og teorien jeg har sett på har jeg
funnet ut at relasjonskompetanse er en av mange faktorer som påvirker læringsmiljøet. Jeg har
sett at musikk er sosialt og samlende og kan bidra med å bygge gode læringsmiljø.