Ain’t no mountain high enough! : Soul for unge sangere
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/152167Utgivelsesdato
2013-04-04Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Problemstilling: Hvordan kan man undervise unge sangere i soul?
Temaet for oppgaven er soul for unge sangere. Jeg har undersøkt om unge sangere
blir undervist i soul, samt hva lærerens metode og didaktiske framgangsmåte er i
undervisningen. Soul er blitt populærmusikk i dag, og min erfaring er at mange unge
er interessert i å lære dette. Samtidig opplever jeg at mange av de som underviser i
sang ved de ulike institusjonene har en annen skolering, et annet teknisk utgangspunkt
enn det denne sjangeren krever. Jeg har sett nærmere på hvordan ulike sanglærere
opplever undervisning innenfor soul, samt lærerens syn på bruk av denne sjangeren i
vokalundervisningen. Jeg ønsker altså å svare på hvordan undervisning av soul blir
praktisert, og jeg ønsker å presentere metoder for å lære soul.
I intervjuet med de ulike informantene er det en del fellestrekk som går igjen. De er
alle opptatt av soul som en sjanger som supplerer god vokalundervisning fordi det
tilbyr nye vokaltekniske utfordringer, nye aspekt ved arbeid med tekst og formidling,
og lek med melodi og rytme og gehør gjennom improvisasjon og imitasjon. Samtidig
ser alle utfordringer med å bruke soul i undervisningen. De spesielle tekniske kravene
som stilles til soulsjangeren kan være utfordrende for en ung stemme. Dessuten kan et
for stort fokus på teknikk resultere i at en glemmer meningsinnholdet og det
følelsesmessige aspektet, som er så sentralt i denne sjangeren. Gjennom kvalitative
forskningsintervju og observasjoner av sangtimer har jeg funnet ut at soul kan
tilrettelegges gjennom gradvis innlæring, og gjerne ved å ta utgangspunkt i de
naturlige funksjonene stemmen kan gjøre. Improvisasjon, lytting og imitasjon er
sentrale metoder for å utvikle seg innenfor soul. I tillegg er det viktig å ta
utgangspunkt i hvor eleven er teknisk, hans eller hennes ønsker og forutsetninger, slik
at de unge sangerne kan identifisere seg med musikken og føle seg trygge på sin egen
tekniske mestring, og det å uttrykke egne følelser gjennom sang.