Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLøken, Katrine Gloppen
dc.date.accessioned2012-06-27T09:24:47Z
dc.date.available2012-06-27T09:24:47Z
dc.date.issued2012-06-27
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/152159
dc.description.abstractDenne oppgaven handler om det å fremme GLEvegelse hos elever på ungdomstrinn i skolen. GLEvegelse er et ord jeg har diktet opp som handler om gleden av å være i bevegelse. Jeg mener det er viktig for kroppsøvingslærere å gjøre sitt ytterste for å få flere ungdommer interessert i kroppsøvingsfaget, det å være fysisk aktiv i hverdagen og det å la elevene få kjenne på gleden av det å være i bevegelse. Jeg har tatt for meg totalt syv undervisningsprinsipper som jeg mener er viktige faktorer i arbeidet med å fremme bevegelsesglede hos ungdomskole elevene. Prinsippene er motivasjon, mestringsfølelse, ufarliggjøring, kreativitet, kroppslig aktivitet, preg av lek og sosialt fellesskap. Jeg ville lage et undervisningsopplegg basert på disse undervisningsprinsippene og prøve det ut i praksis for å finne ut om det var med å fremme elevenes glede. Jeg fikk utdelt tre enkle undervisningstimer sammen med en 9.klasse. I alle tre øktene har jeg hatt fokus på og valgt ut aktiviteter som er basert på prinsippene. I slutten av hver økt har elevene fått utdelt et enkelt spørreskjema som de skulle svare på. Jeg har i hver økt hatt fokus på motivasjon fordi det er noe jeg mener lærere alltid bør tenke på når de underviser. De andre prinsippene har jeg fordelt på de tre forskjellige øktene. I den første økten hadde jeg fokus på det å ufarliggjøre undervisningen og at elevene skulle oppleve mestringsfølelse. I den andre økten var det fokus på at elevene skulle være i stor kroppslig aktivitet og at elevene skulle få bruke kreativiteten sin i undervisningen. I den tredje og siste økten var det fokus på det å leke og å ha det sosialt i et fellesskap. Jeg har kombinert kvantitativ og kvalitativ metode i dette utprøvelsesprosjektet, der jeg har gjort ustrukturerte observasjoner under øktene og brukt spørreskjema med Likert-skala, altså skala fra 1-5, i slutten av øktene. Etter prosjektet har jeg tolket elevene sine svar på spørreskjemaene og sammenlignet disse med mine egne observasjoner. Etter å ha gjennomført disse øktene sammen med elevene, observert og etter å ha tolket spørreskjemaene har jeg funnet ut at en del av prinsippene som jeg har valgt å ha fokus på, overlappen hverandre. Noen av prinsippene var mer i fokus enn andre og jeg fant også ut at disse var viktigere for å fremme glede i bevegelse: lek, motivasjon og sosialt fellesskap. Nettopp disse prinsippene dekker de andre prinsippene, og er med på å skape GLEvegelse.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.titleHvilke prinsipper kan man som kroppsøvingslærer legge vekt på for å fremme glede i bevegelse hos elever på ungdomstrinn?no_NO
dc.typeBachelor thesisno_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel