Hvilke prinsipper kan man som kroppsøvingslærer legge vekt på for å fremme glede i bevegelse hos elever på ungdomstrinn?
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/152159Utgivelsesdato
2012-06-27Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven handler om det å fremme GLEvegelse hos elever på ungdomstrinn i skolen.
GLEvegelse er et ord jeg har diktet opp som handler om gleden av å være i bevegelse. Jeg
mener det er viktig for kroppsøvingslærere å gjøre sitt ytterste for å få flere ungdommer
interessert i kroppsøvingsfaget, det å være fysisk aktiv i hverdagen og det å la elevene få
kjenne på gleden av det å være i bevegelse. Jeg har tatt for meg totalt syv
undervisningsprinsipper som jeg mener er viktige faktorer i arbeidet med å fremme
bevegelsesglede hos ungdomskole elevene. Prinsippene er motivasjon, mestringsfølelse,
ufarliggjøring, kreativitet, kroppslig aktivitet, preg av lek og sosialt fellesskap.
Jeg ville lage et undervisningsopplegg basert på disse undervisningsprinsippene og prøve det
ut i praksis for å finne ut om det var med å fremme elevenes glede. Jeg fikk utdelt tre enkle
undervisningstimer sammen med en 9.klasse. I alle tre øktene har jeg hatt fokus på og valgt ut
aktiviteter som er basert på prinsippene. I slutten av hver økt har elevene fått utdelt et enkelt
spørreskjema som de skulle svare på. Jeg har i hver økt hatt fokus på motivasjon fordi det er
noe jeg mener lærere alltid bør tenke på når de underviser. De andre prinsippene har jeg
fordelt på de tre forskjellige øktene. I den første økten hadde jeg fokus på det å ufarliggjøre
undervisningen og at elevene skulle oppleve mestringsfølelse. I den andre økten var det fokus
på at elevene skulle være i stor kroppslig aktivitet og at elevene skulle få bruke kreativiteten
sin i undervisningen. I den tredje og siste økten var det fokus på det å leke og å ha det sosialt i
et fellesskap.
Jeg har kombinert kvantitativ og kvalitativ metode i dette utprøvelsesprosjektet, der jeg har
gjort ustrukturerte observasjoner under øktene og brukt spørreskjema med Likert-skala, altså
skala fra 1-5, i slutten av øktene. Etter prosjektet har jeg tolket elevene sine svar på
spørreskjemaene og sammenlignet disse med mine egne observasjoner.
Etter å ha gjennomført disse øktene sammen med elevene, observert og etter å ha tolket
spørreskjemaene har jeg funnet ut at en del av prinsippene som jeg har valgt å ha fokus på,
overlappen hverandre. Noen av prinsippene var mer i fokus enn andre og jeg fant også ut at
disse var viktigere for å fremme glede i bevegelse: lek, motivasjon og sosialt fellesskap.
Nettopp disse prinsippene dekker de andre prinsippene, og er med på å skape GLEvegelse.