Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHåkon, Mehus
dc.contributor.authorTrygve, Haldorsen
dc.date.accessioned2008-10-24T08:31:43Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/151654
dc.description.abstractBakgrunn og overordnet beskrivelse av system / problemer med dette. Vi tar utgangspunkt i en sub-sea template for undervannsbrønner. På denne er det flere separate brønnslisser, som hver har et tradisjonelt ”juletre” montert topside av brønnen. ”Juletreet” og dets inkluderende ventiler har som oppgave å styre brønnen under normale driftsforhold ved hjelp av Ving-, Master, og Swab ventiler. Disse ventilene opereres fra produksjonsinstallasjonen som mottar brønnfluidet fra templaten. Når en skal gjøre omfattende vedlikeholdsarbeid i brønnene, fjernes koplingene for den normalt brukte styringslogikken fra produksjonsinstallasjonen. I stedet for koples det opp et styresystem som tillater at fartøyet som skal drive brønnvedlikehold, overtar kontrollen av dem. Denne kontrollfunksjonen ivaretas ved at det blir koplet opp et temporært kontrollsystem som opereres ombord på fartøyet, der aktuelle elektriske og hydrauliske styresignaler / tilbakemeldinger overføres mellom fartøy og juletre via en ”Umbilical”(Navlestreng). Navlestrengen består av hydrauliske signalslanger og elektriske ledninger. Navlestrengen føres på plass ved hjelp av en ”guidewire”. Selve den fysiske koplingsoperasjonen mellom ”konnektorene” i enden av Navlestrengen og juletreet utføres ved hjelp av en ROV. For å sikre at denne ”stikkontakten” og Navlestrengen ikke skal skades ved strekk/overbelastning i Navlestreng er det montert en mekanisk sikring som brytes ved påføring av strekk-krefter over et visst moment. Utsettes denne ”sikringspinnen” for tilstrekelige krefter, så brytes den. Og fysisk koplingspunkt mellom Navlestreng og juletreet brytes da fra hverandre som følge av at sikringspinnen ikke binder dem sammen. På toppen av ventiltreet monteres det også en Blow Out Preventer (BOP). Denne har som oppgave å ta seg av sikkerheten ved ”nødavstenging” av brønnen under brønnvedlikehold av denne typen. Dette er for å sikre at en har kontroll med brønnen når en åpner ”Swab-ventilen” for fysisk å entre aktuelle verktøy ned i brønnen via LMRP. På toppen av BOP monteres LMRP (Maritime Riser). LMRP kan forenklet beskrives som en ”rørpakke” med et hovedrør på 20” som strekker seg mellom boreinstallasjonen og BOP. I tillegg er det også andre rør festet sammen med det 20” hovedrøret. Disse andre rørene er forsynsrør for mud, etc. Gjennom dette 20” hovedrøret får en så tilgang til brønnen via BOP. Det kan oppstå tilfeller med at uforutsette ting skjer når LMRP er på plass / brønnoperasjon pågår. Slike tilfeller kan være at det dynamiske posisjonering systemet (DP systemet) på riggen svikter, en mister et anker, eller at riggen ”drifter” bort fra lokasjon der brønnoperasjon pågår.en
dc.format.extent1041680 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoren
dc.subjectIngeniøren
dc.subjectProsessen
dc.titleMultikonnektor for oppkopling av undervannsutstyren
dc.typeBachelor thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel