Show simple item record

dc.contributor.authorØkland, Runar
dc.contributor.authorTveit, Jan Eirik
dc.date.accessioned2008-12-04T12:17:26Z
dc.date.issued2002
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/151524
dc.description.abstractDenne oppgaven er utarbeidet for vår oppdragsgiver Knutsen OAS Shipping A/S, som har planer om å bygge et skip som skal transportere komprimert naturgass. I denne forbindelse ønsker de en redegjørelse for mulige gassmotoralternativer og en dokumentasjon på de miljøfordeler slike motorer har. I denne oppgaven blir det satt opp et avgassregnskap for de aktuelle motoralternativene basert på et gjennomsnittlig driftsår. Det er lagt spesiell vekt på å gi motorene samme sammenligningsgrunnlag. Resultatene fra avgassberegningene danner grunnlag for en diskusjon der beste motoralternativ blir fremhevet. Siden myndighetene stiller stadig strengere krav til utslipp og sikkerhet, vil oppgaven inneholde et eget kapittel som tar for seg regelverk for avgasser og krav til gassmotorinstallasjoner. Resultatene viser at dagens gassmotorer representerer en miljøvennlig drift av skip. Når klimagassene nitrogenoksid (NOx), karbonmonoksid (CO), uforbrente hydrokarboner (THC) og karbondioksid CO2 regnes om til CO2 ekvivalenter, vil den mest miljøvennlige gassmotoren gi en reduksjon på ca 9300 tonn CO2 ekvivalenter pr. år sammenlignet med tilsvarende tungoljemotor. I tillegg vil det være en betydelig reduksjon i utslipp av svoveldioksider, partikler og metaller.en
dc.format.extent4667068 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoren
dc.subjectProsessen
dc.subjectIngeniøren
dc.titleMultifuelforbrenning i store skipsmaskineren
dc.typeBachelor thesisen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record