Pårørende i krise
Abstract
Formål
Å være pårørende til mennesker med psykiske lidelser er en rolle de fleste møter uten
erfaring. Pårørende viser til bekymring for den syke og at situasjonen er ny, skremmende og
uforutsigbar. De utsettes for omfattende stress og store følelsesmessige belastninger,
helsepersonell må være oppmerksom på at pårørende er i risikogruppen for å utvikle egen
helsesvikt.
Hensikten med studien er å finne ut hvordan sykepleier kan støtte pårørende i krise, i første
møte med psykiatrien.
Problemstilling
Hvordan kan sykepleier støtte pårørende i krise, i første møte med psykiatrien?
Valg av metode:
Det er benyttet en kvalitativ metode i oppgaven, en litteraturstudie. Bakgrunnsdata er hentet
fra pensumlitteratur, fagbøker og vitenskaplige artikler ved å søke i BISBYS. Søkeordene
som er benytt i studien er: coping, family, suffering, relatieves, nursing, information, krise,
akutt og caregivers i ulike kombinasjoner.
Resultater
Resultatene viser til at tidlig kontakt, lytte og dele erfaringer var viktig for pårørende i den
akutte krisen, og at prosessen fra krise til bedring hadde sammenheng med samarbeidet
pårørende hadde med helsepersonell. Pårørende som ikke hadde kontakt med helsepersonell
fortsatte å være i krise over år, mens de pårørende som hadde kontakt med helsepersonell så
ut til å mestre krisen og få kontroll over situasjonen. Sykepleiere i første møte med pårørende
bør være forberedt på den krisen pårørende er i, og tilrettelegge samtalen etter dette.