Ungdom og utdanningsval - Elevperspektiv på fagdag i bedrift
Master thesis
Published version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2499814Utgivelsesdato
2018-05-15Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Hensikta med denne studien er å få innsikt i ungdommar sine erfaringar og refleksjonar av
deltaking på fagdag i bedrift, utprøving og læring gjennom eigne erfaringar av yrke. Det finst
lite forsking om ungdom og utprøving i bedrift innanfor temaet ungdom og utdanningsval. Det
som føreligg av forsking viser tydeleg at ungdommar sjølv har eit ønske om å ha erfaringar å
sjå tilbake på i deira vidare tankar om utdanning og yrke. Difor er hensikta med denne studien
å få auka medvit om at ungdommar har behov for å ha eigne erfaringar å sjå tilbake på når dei
skal velja utdanning. Problemstillinga for denne studien er: «Korleis opplever 9. klassingar at
deltaking på fagdag i bedrift kan vera til hjelp for dei i deira tankar om utdanning og yrke»?
Problemstillinga vert vidare presisert gjennom fire forskingsspørsmål:
1. Vert ungdommar meir bevisst sine eigne evner og interesser gjennom fagdag i
bedrift, og korleis grunngjev dei sjølv kva fagdag dei ønsker å delta på?
2. Kva slags moglegheiter kan fagdag i bedrift opna opp for ungdommar?
3. Korleis kan eigne konkrete erfaringar av yrke vera til hjelp for ungdommar i deira
val av utdanning og yrke?
4. Kva faktorar verkar å vera motiverande for ungdommar i deira tankar om
utdanning og yrke?
Ei kvalitativ tilnærming er valt for å kunne svara på studien si problemstilling. Gruppeintervju
med åtte ungdommar og observasjon av seks fagdagar i bedrift er dei kvalitative metodane som
er brukt for å samla inn data i denne studien. Studien har tatt utgangspunkt i teoriar om ungdom
og utdanningsval, identitet og interesse, erfaringsbasert læring, og motivasjon og meistring.
Desse teoretiske innfallsvinklane er brukt for å setja lys på sentrale kategoriar innan temaet
ungdom og utdanningsval, og kva ungdommar legg vekt på i deira tankar om utdanningsval.
Ønsket om å ha eigne erfaringar av yrke å sjå tilbake på, i staden for å læra gjennom andre
menneske sine erfaringar er tydeleggjort av ungdommane gjennom intervjua og
observasjonane. Ungdommane sine beskrivingar av deira oppleving av deltaking på fagdag i
bedrift viser at fagdagen er ei positiv erfaring for dei på fleire måtar. Fleire ungdommar har
spesielt trekt fram det å få eigne erfaringar av yrke, moglegheita til utprøving av
arbeidsoppgåver, kontakta med tilsette og lærlingar i bedrifter, og større bevisstheit om seg
sjølv, som positive faktorar ved deltaking på fagdag i bedrift. The aim of this study is to gain more insight on students experiences considering participating
on job shadowing in companies and learning through their own experience of a profession.
There is not much research about youth and trial in companies within the subject of youth and
education. However, the research that do exist, shows clearly that students wishes experiences
to look back on in their thoughts about education and work. The aim of this study is to raise
awareness of the importance of the need to have experiences to look back on when choosing
education. The problem statement to this study is: “How do 9th graders experience that
participation on job shadowing in a company can help them in their thoughts about education
and profession”? The problem statement is further clarified through four research questions:
1. Do students become more aware of their own abilities and interests during job
shadowing and participation in a company, and how do they explain which profession
and company they want to participate in?
2. What kind of opportunities can job shadowing and participation in a company open up
for students?
3. How can personal experiences of a profession help students in their choosing of
education and profession?
4. What factors seems to motivate students in their thoughts of education and profession?
In this study a qualitative approach was chosen to answer the problem statement. The qualitative
methods used are group interview with eight students and observation of six job shadowing and
participation in companies. This study uses a theoretical framework based on theories about
youth and career choices, identity and interest, experience-based learning, and motivation and
coping. These theoretical approaches are used to illustrate different factors related to students
and education choices, and what the students emphasizes when choosing education.
The desire of having personal experiences of a profession to look back on, instead of learning
through other people’s experiences, has been clarified by students through interviews and
observations. Students descriptions of their own experience of participation on job shadowing
in a company, shows that it is a positive experience for students in many ways. Personal
experiences of a profession, the ability to test work assignments, connections and greater
awareness of themselves was listed as positive factors among the students, for participation on
job shadowing in a company.
Beskrivelse
Master i Undervisningsvitskap med fordjuping i pedagogikk